Uutuudet
Valaistus

Hintatakuu aina

Avoin palautusoikeus 31.1.2025 asti

Apina, joka muutti Tanskan designia

Tanska on tunnettu ja arvostettu maailman tärkeimpien designmaiden joukossa. Mutta tanskalaisen muotoilun piirteet olisivat kenties olleet erilaisia ilman miestä koko designmaailman ehkä rakastetuimman apinan takana.

Hopeasta puuhun

Kay Bojesen aloitti uransa muotoilun maailmassa Georg Jensenin oppipoikana. Perustaessaan oman firmansa vuonna 1913 hän keskittyi hopeasepän työhön, mutta ymmärsi nopeasti tarvitsevansa uuden polun jatkaakseen intohimonsa perässä. Sodan jäljiltä monen kotitalouden raha-asiat olivat huonossa tilassa, joten Kay päätti vaihtaa hopeasta helpommin saatavaan ja halvempaan materiaaliin: puuhun. Vain yhdeksän vuotta oman yrityksensä perustamisen jälkeen syntyivät hänen ensimmäiset puuhahmonsa, joista tuli myöhemmin Kay Bojesenin tavaramerkki.

Leikikkyys hakee muotoaan

Siihen asti tanskalaista designia määrittivät ennen kaikkea yksinkertaiset puhtaat linjat sekä vaatimus korostaa tuotteiden käytännöllisyyttä. Kay ymmärsi, ettei muotoilua tarvitse ottaa niin kovin tosissaan ja halusi tuoda tanskalaisten kotiin hieman huumoria sotavuosien jälkeen. Puuhahmoilla oli helppo siirtyä pois jäykästä tyylistä kevyempään ilman, että tuloksesta tulisi naurettava. Puhtaat linjat, käsityötaito ja tyylikkyys jäivät jäljelle. Niihin lisättiin vain leikikkyyttä, joka oli muotoilumarkkinoille uutta ja ainutlaatuista.

Kay Bojesenin teoksista kenties ikonisin on pieni tiikki- ja limbapuinen apina. Apina avasi oven leikikkyydelle kansainvälisessä muotoilussa, ja siitä on tullut ajan myötä aito klassikko. On vaikeaa, ellei jopa mahdotonta, ajatella tanskalaista designia ajattelematta Kay Bojesenia ja hänen pientä puuapinaansa. Sitä on yritetty vuosien varrella kopioida monesti, ja kilpailu leikikkäiden sisustusyksityiskohtien valmistuksessa on kasvanut 1900-luvun alusta lähtien. Alkuperäinen on kuitenkin aina alkuperäinen, eikä apinan suosio vaikuta olevan pienenemässä lähitulevaisuudessa.

Kay Bojesenille on luonteenomaista ympäröivän maailman ymmärrys

Ympäröivän maailman tarpeiden ymmärrys valoi pohjan Kay Bojesenin hahmoille, ja se ohjaa nykyäänkin työtä. Mutta fokus on hieman eri, ja osa sitä on itse ympäristö. Yrityksellä on jo vuosia ollut tiikkiviljelmä, jota käytetään tuotantoon. Niin tuotteet kuin pakkauskin ovat FSC-sertifioituja, ja heidän työnsä ympäristön eteen on jatkuva prosessi.

Elävä arkisto ja perintö

Uusien tuotteiden muotoilu tulee itse Kay Bojesenin aiemmista luonnoksista ja sommitteluista. Yrityksen designvastaava Janus Højgaard kertoo kunnioittavansa Kayta ja hänen designperintöään liikaa luodakseen täysin uusia teoksia. Jokainen markkinat saavuttava tuote luodaan perehtymällä arkistoihin ja tekemällä pieniä säätöjä yleisön toiveiden täyttämiseksi esimerkiksi värin suhteen. Keskustelut Kayn lastenlasten kanssa tarkoittavat, että seuraava luomus voi saapua markkinoille ja tyydyttää niin uusia kuin vanhojakin Kay Bojesen -faneja.

Lue lisää artikkeleita täällä

Raportti

Artek - Conscious Consumption

Artek on pitänyt kestävyyden mielessä yli 80 vuotta, sekä materiaalien että valmistuksen osalta.