Uutuudet
Valaistus

Hintatakuu aina

Avoin palautusoikeus 31.1.2025 asti

Muuto - Kestävän suunnittelun filosofia

Kestävyys on ollut Muuto-merkille itsestään selvä osa yritysfilosofiaa vuoden 2006 alusta alkaen. Nyt lähes 16 vuotta myöhemmin kestävyys on tärkeämpää kuin koskaan ennen, ja Muuto jatkaa kalustemaailman haastamista uusilla näkökulmilla ja uudella kestävällä muotoilulla. Saimme tilaisuuden haastatella Muuton toimitusjohtaja Anders Cleemannia ja kysyä hänen näkökulmaansa kestävyydestä, tulevaisuudesta ja uudesta Fiber Chair -tuolista.

Kuinka kuvailisit Muuto-brändin filosofiaa?

Designjohtoisena yrityksenä suurin intohimomme on luoda kestävää ja laadukasta designia. Haluamme, että muotoilumme houkuttelee nyt ja tulevaisuudessa. Ammennamme skandinaaviperinnöstämme ja etsimme designia, jolla on erityislaatuinen luonne, joka heijastaa toiminnallisuuteen pohjaavaa luovaa ajattelua ja joka tehdään huomisen mielessä pitävistä raaka-aineista. Muotoilua, joka kestää ja jonka säilyttää mielellään tulevillekin sukupolville annettavaksi.Pyrimme siis laajentamaan Skandinavian muotoiluperintöä tulevaisuuden materiaaleilla ja tekniikoilla sekä rohkealla luovalla ajattelulla luodaksemme uusia näkökulmia skandinaaviseen designiin.

Mitä kestävyys tarkoittaa Muutolle yrityksenä?

Me Muutolla haluamme tuottaa laadukasta designia huokeaan hintaan niin, että tuotteemme suunnitellaan, testataan ja valmistetaan kestämään vuosia. Tämä on kestävyysnäkökulmamme keskiössä ja alkupiste kaikelle työllemme.Haluamme lisäksi tehdä vastuullista liiketoimintaa ja harkita tekemiämme valintoja sekä tärkeysjärjestyksemme vaikutusta ihmisten ja ympäristön hyvinvointiin. Valitsemistamme raaka-aineista ja yhteistyökumppaneistamme, riippumattomista testaus- ja sertifointilaitoksista aina pakkauksiimme saakka.Mutta kaikista tärkeintä Muuton kestävyydelle on, että pysymme uteliaina. Yritämme jatkuvasti etsiä uusia näkökulmia ja liiketoimintamalleja kaikissa toimissamme. Kaiken kaikkiaan haluamme jatkuvasti kuunnella, oppia ja parantua.

Kuinka pyrkimyksenne olla kestävämpi yritys ovat muuttuneet viime vuosina?

Kestävyyskeskeinen ajattelu on ollut osa toimintaamme perustamisestamme vuonna 2006 lähtien. Pyrimme haastamaan useimmiten tuotannossa käytettyjä oletusarvoisia materiaaleja, joten eräät varhaisimmista designeistamme tehtiin kierrätetyistä raaka-aineista. Näiden joukkoon lukeutuu nykypäivän Muuto-suosikkeja, kuten Restore-säilytyskori ja Under the Bell -riippuvalaisin.Juuri näistä kahdesta voisin mainita, että Under the Bell -riippuvalaisin ja Restore-säilytyssarja valmistetaan kierrätetyistä muovipulloista tehdyistä kierrätetyistä polyesterikuiduista. Ydinajatuksena on varmistaa, että materiaalit kierrätetään uudeksi tuotteeksi uuden ihmisen käyttöön. Näin annamme muovijätteelle uutta elämää ja vähennämme kaatopaikoille tai polttojätteeksi joutuvaa massaa.Lähivuosina olemme lanseeranneet Arrange-kirjoituspöytäsarjan, jonka kelkat on tehty 93-prosenttisesti kuluttajien jo käyttämästä polypropeenikierrätysmuovista. Tänä vuonna lanseerasimme uudelleen ikonisen Fiber-nojatuolin ja Fiber-sivutuolin, jonka innovatiivinen kuori on vähintään 80-prosenttisesti kierrätettyä muovia.Osana kestävyyshankkeitamme yritämme kasvattaa kierrätysmateriaalien käyttöämme, jotta voimme osaltamme pienentää hävikkiä ja luonnonvarojen kulutusta.

Miten varmistat, että tuotantosi on kestävää eikä vain markkinoinnin työkalua?

Muutolla ei uskota puheeseen vaan toimiin. Dokumentoimme kaikki kestävyyteen liittyvät väitteet ja järjestämme kaikki tarpeelliset ulkopuoliset sertifioinnit tarpeen mukaan. Pyrimme viestimään läpinäkyvästi – ja odotamme samaa toimittajiltamme ja yhteistyökumppaneiltamme.Olemme pitäneet kestävyyden mielessä viime vuosien kehityksen ja kasvun myötä. Emme harkitse pelkästään toimintamme vaikutuksia ympäristöön, vaan myös niihin ihmisiin joiden kanssa työskentelemme suorasti tai epäsuorasti toimittajien kautta. Viime vuosina olemme tehneet selkeäksi, että meillä on velvoite suurena designmerkkinä odottaa toimittajiltamme tiettyjä standardeja – pidämme tätä yhteisenä vastuuna.Pyrimme varmistamaan, että designimme takana on turvallisin tekniikoin ja terveellisissä olosuhteissa työskenteleviä taitavia työntekijöitä, ja näin ollen vaadimme kaikkia tuottajia allekirjoittamaan toimintasääntömme. Toimintasääntömme on sovitettu YK:n Global Compact -aloitteen kymmeneen periaatteeseen, jotka käsittelevät mm. työlainsäädännön, ihmisoikeuksien ja ympäristön kunnioittamista sekä eettistä toimintaa. Meille avainasemassa ovat erityisesti korruption vastaiset käytännöt ja lapsityövoiman kieltäminen. Muutolle on olennaista, että toimittajillamme on sama suhtautuminen yhteiskunnalliseen vastuuseen.

Lanseerasitte hiljattain suositun Fiber-tuolinne uutena versiona kierrätysmateriaaleista – miltä prosessi näytti?

Julkaisimme Fiber-tuolin alun perin vuonna 2014 muovi- ja puukuiduista valmistetusta yhdistelmämateriaalista. Silloin puukuitujen oli tarkoitus olla designissa esteettinen ja taktiili elementti sekä vähentää tuolin valmistamiseen käytettyä muovia.Tuolista on sittemmin tullut rakastetuimpia designejämme ja tuotevalikoimamme kulmakiviä. Sen tuotannon muuttaminen oli siis mielestämme kunnianhimoinen askel kohti suurempaa kestävyyttä raaka-aineiden käytössämme. Halusimme siis yrittää luoda oikeastaan tismalleen saman tuolin mutta kierrätetyistä materiaaleista.Muutos saattaa kuulostaa pieneltä. Aiemman tuolin kestävyyden ja lujuuden uudelleenluomiseen vaadittiin kuitenkin sukellus mekaniikan ja materiaalien ominaisuuksien mutkikkaaseen maailmaan. Tässä seisomme, kahden vuoden rankan tutkimuksen ja kehityksen jälkeen.Hankkeen alkuaikoina meille sanottiin, että päädymme luultavasti käyttämään kierrätettyä ja neitsytmuovia tasaväkisesti. Voin ylpeänä todeta heidän olleen väärässä. Onnistuimme luomaan Fiber-tuolin uudelleen niin että vähintään 80 % muovista on kierrätettyä lujuudesta, väristä ja kosketustuntumasta tinkimättä.

Aiotteko lanseerata muitakin vanhempia tuotteita kierrätysmateriaaleissa? Onko Fiber-tuoli vain alkua?

Aina kun kehitämme suunnittelijoidemme kanssa uutta tuotetta, pidämme mielessä tuotteen vaikutuksen terveyteemme, ympäristöömme ja luontoon. Etsimme jatkuvasti uusia näkökulmia ja työskentelemme alan parhaiden kanssa oppiaksemme uusista tekniikoista ja materiaaleista – sekä uusien että vanhempien designien suhteen.Suosikkidesigniemme joukkoon kuuluvan Fiber-tuolin uudelleenlanseeraus oli kunnianhimoinen lähtökohta matkallamme kohti kestävämpää raaka-aineiden kulutusta. Kierrätettyyn muoviin vaihtamalla odotamme itse asiassa vähentävämme neitsytmuovin käyttöämme yli 50 tonnilla vuosittain. Tulevaisuudessa meillä on myös suunnitelmissa uudelleenlanseerata koko Fiber-perhe, eli neitsytmuovin käyttömme tulee pienentymään entisestään.

Mistä olet ylpein Muutolla työskentelystä?

Ensinnäkin olen ylpeä Muuton kehityskulusta. Aloitin vuonna 2007 ja siitä nykyhetkeen on tapahtunut valtavasti, ja olen ylpeä kaikesta.Mutta on oleellista huomata etten kehityksen takana ole pelkästään minä. Koko Muuto ja ihmiset yrityksen takana ovat olleet matkalle käänteentekeviä – ja siitä olen kaikista ylpein. Olen ylpeä ja innoissani, kun pääsen joka päivä työskentelemään samanmielisten ihmisten kanssa. Se on minulle henkilökohtaisesti tärkeintä ja merkityksellisintä.Muutolla työskentelystä ei voi olla ylpeä pelkästään tuotteidemme, filosofiamme tai saavutustemme takia: Muuto olemme me ihmiset sekä suhteet meidän, asiakkaidemme ja ympäristön välillä.

Miltä Muuton tulevaisuus näyttää, mitä se tuo tullessaan?

Tulossa on paljon hienoja asioita. Tulevaisuus on täynnä innostavia tuotelanseerauksia, tarinoita ja kaikista tärkeimpänä uusia näkökulmia skandinaaviseen muotoiluun.

Muuto

Trendi

Vuoden 2022 trendivärit

2022 on käännekohta: käymme jälleen kohti pirteitä sävyjä, joihin yhdistyy hillittyjä ja lämpimiä neutraalivärejä.